Je zou het zelfs nog een tandje terug kunnen draaien. Cursussen hadden gewoon vooraf gekeurd moeten worden. Bijvoorbeeld via het NTRO keurmerk, zodat de overheid kwaliteitseisen had kunnen stellen aan opleidingen.
Dit is echt diep triest, met name omdat we dit amper zelf op kunnen lossen. In ieder geval zouden we hier collectief aan moeten werken, maar ik heb het idee dat de meeste mensen het druk hebben met dingen die ze op het moment belangrijker vinden, of hier niets actief aan willen doen als dat betekent dat op korte termijn hun kwaliteit van leven er op achteruit zou gaan.
Hier in mijn bubbel (Randstad, hoger opgeleid) wordt dit anders toch heel serieus genomen. Maar wat kun je doen, als je al groen hebt gestemd in de waterschapsverkiezingen? Behalve minder verbruiken, natuurlijk.
Thuis minder water gebruiken lijkt natuurlijk een goed idee, maar het waterverbruik van huishoudens is verwaarloosbaar vergeleken met de industrie, alle huishoudens samen gebruiken echt maar 1 of 2 procent van al het leidingwater. De echte winst valt te behalen bij de industrie en ik heb geen idee hoe je daar als individu impact op kan hebben, minder consumeren denk ik?
Er is zeker wel een oplossing voor, maar dat wordt grotendeels door de agrarische sector tegengehouden. De oplossing is meer water vasthouden.
Dat wil zeggen dat we het grondwaterpeil in veel gebieden moeten verhogen en een heel groot deel van de sloten moeten opvullen. Nederland is helemaal ingericht om water af te voeren, maar die strategie is niet meer van deze tijd. Het grondwaterpeil verhogen is iets dat vrij eenvoudig zou kunnen maar de boeren zitten daar in veel gebieden niet op te wachten omdat dit het bewerken van hun grond moeilijker maakt.
Wat gebeurt er eigenlijk met abonnementen die gekoppeld zijn aan een bankrekening/creditcard/Paypal van een overledene? Worden die stopgezet zodra de automatische incasso's niet meer doorkomen?
Hangt heel erg van de dienst af denk ik, maar volgens mij gaat niks automatisch. Je eigen bank is wel een redelijk centrale schakel dus zodra die het weet zullen een hoop andere diensten het 'horen'. PayPal zit er waarschijnlijk los van dus die moet het echt expliciet langs zien komen.
Had ooit eens een idee voor een App (coffr.me) dat je een soort van plannetje laat opstellen voor wat er moet gebeuren als je dood gaat. Niet alleen wat zijn je wensen voor een begrafenis oid, maar ook hoe kom je bij de familie foto's die op de NAS in huis staan. Toch maar eens kijken of ik er iets mee kan.
Ik heb dat opgelost via Google Inactive Account Manager. Die heb ik zodanig ingesteld dat als ik 3 maanden inactief ben (en dus dood ben of in coma lig) mijn naasten automatisch een mail krijgen met mijn gegevens erin. In mijn Google account heb ik instructies opgeslagen hoe ze bijvoorbeeld bij mijn Bitwarden kunnen komen (en in mijn telefoon voor 2FA etc.).
Voor mijn scriptie had ik een vergelijkbaar idee. Nu staat die door omstandigheden tijdelijk op pauze, maar wie weet kunnen we elkaar er mettertijd mee helpen :) Ondertussen bestaat afternote al een tijdje maar dat project lijkt inactief en kan wat mij betreft nog verbeterd worden. Misschien heb je daar iets aan in de vorm van inspiratie.
Eigenlijk is dit wel een heel belangrijk punt, je wil het daar eigenlijk niet over hebben, maar naast natuurlijk het delen van wachtwoorden zit je ook nog met allerlei services die vooral jij begrijpt en je partner of vrienden alleen maar gebruiken. Het is eigenlijk geen gek idee om ook dat soort zeken eens te bespreken; wat moet er bijvoorbeeld met je website, apps en andere applicaties die je host, gebeuren en wie zou dat dan over kunnen nemen.
Bij Google kun je Inactiviteitsvoorkeuren opgeven. Dus als je x tijd niet inlogd dan krijgt persoon y toegang tot je account. Nuttig als je bijv gmail gebruik en daar veel accounts aan hebt hangen.
Zeker iets om over na te denken! Ik kan me voorstellen dat veel huishoudens accounts hebben bij diensten waar niet alle bewoners bij kunnen wanneer dit nodig is. Mocht je een wachtwoordmanager gebruiken, dan is het bij sommige diensten ook mogelijk een contactpersoon bij nood in te stellen. Dan is diegene niet afhankelijk van dat ene papiertje met het masterwachtwoord, zoals aangegeven in het artikel.
Precies. Bitwarden is daar één van. En je hoeft je ook geen zorgen te maken dat iemand ineens in je wachtwoorden kan. Bij Bitwarden gaat het als volgt:
Iemand vraagt toegang aan, daarna heb jij, als eigenaar, de mogelijkheid om binnen een bepaalde tijd (zelf in te stellen) het verzoek goed te keuren of af te wijzen. Doe je er niks mee, dan keur je het goed. Handig als je kassie 6 ligt.
De vertrouwde persoon krijgt vervolgens een linkje toegestuurd om zelf een nieuw wachtwoord in te stellen voor je vault.
Ik heb wel het idee dat ik veel minder blaadjesgerelateerde problemen heb gehad het laatste jaar. Als ProRail nou één seizoen per jaar oplost, is de zomer over 3 jaar opgelost.
Afgelopen jaar waren de dassenburchten nogal een probleem natuurlijk, maar ik weet niet of dat echt een lente dingetje is? Misschien dat de paddentrek wel problemen kan geven...
Hmm, ik ben bang dat mensen hierdoor weer vaker met de auto gaan, waardoor we nog warmere zomers krijgen, enz. Misschien dat we toch een keer weer eens echt in het spoor moeten investeren, zodat we deze cirkel doorbreken
Dit valt niet op te lossen door investeringen. Materialen zetten uit wanneer ze heet worden. Het maakt niet uit hoeveel geld je daar tegenaan smijt, natuurwetten verander je niet zomaar.
Die zijn er zeker maar die materialen zijn extreem duur of niet geschikt om rails van te maken. De uitzettingscoëfficiënt van staal is al relatief laag als je het vergelijkt met andere materialen. Metalen met een lager uitzettingscoëfficiënt zoals wolfraam of invar zijn simpelweg veel te duur om te gebruiken voor treinrails, ze zouden alle treinritten dan 10x duurder moeten maken en daar zit helemaal niemand op te wachten.
Treinrails worden gemaakt van hoogwaardig staal en dat is op dit moment de beste optie. Totdat er een nieuw metaal of legering wordt ontdekt die minder krimpt en net zo goedkoop en slijtvast is als staal dan zullen we het ermee moeten doen.
Treinrails koelen is mogelijk, maar er zijn weinig praktische manieren om dat te doen die 1. betaalbaar zijn en 2. niet ontzettend slecht voor het milieu zijn. In sommige landen verven ze de rails wit om ze koel te houden, dat zou nog een mogelijkheid zijn.
Als je het artikel leest komt het over dat men gewoon niet zo erg happig is om het voor elkaar te krijgen. Er zijn excuses over het niet te snel willen doen, maar tegelijkertijd is er ook ruim een jaar niets bereikt.
In de laatste paragraaf wordt ook gesproken over dwangsommen, die worden niet ingezet omdat het zo bijzonder complex is. Ik heb eerder het gevoel van onwelwillendheid dan complexiteit.
Ik kan niet zeggen dat ik heel veel vertrouwen heb in het huidige kabinet, maar dit is in ieder geval weer een stap in de goede richting.
Ik blijf het bijzonder vinden dat de politiek zich in deze sector in allerlei bochten wringt en nog net geen rode loper uitrolt. Er zijn in het verleden veel sectoren geweest die het gewoon zelf mochten oplossen en in feite werden ingehaald door het tijdsgewricht en de omstandigheden die dat met zich meebracht. In de recente geschiedenis werd er toen door dezelfde partijen met een hele andere bril naar dat fenomeen gekeken.
nieuws
Newest
This magazine is from a federated server and may be incomplete. Browse more on the original instance.