Alleen als ik in de verkeerde auto zit waar mijn telefoon niet is gekoppeld. En dan alsnog teveel reclame en gebrabbel in het halfuurtje naar mijn werk.
Ik vind dit zo’n interessante zaak, in principe ben ik het eens met het zelfbeschikkingsrecht: mijn lichaam is van mij, ik mag zelf beslissen wat ik daar mee doe. Ook als dat andere mensen ongelukkig maakt. In hoeverre moet je mensen beschermen tegen het maken van domme keuzes waar ze misschien spijt van krijgen? De mensen die dit middel gebruikt hebben en heel blij zijn met het resultaat kunnen natuurlijk niet meer met een spandoek over straat om voor de verkoper op te komen.
Ik denk dat het grootste risico is dat iemand aangepraat of overtuigd wordt om dit middel te nemen (en dat risico wordt groter naarmate de kwaliteit van de zorg slechter wordt). Moeten we het daarom verbieden voor iedereen? Ik zou zelf namelijk graag de keuze willen hebben wanneer ik klaar ben met dit leven.
Regulering is de beste manier denk ik; op basis van een systeem als de pil van Drion. Niet per se het middel verstrekken, maar gewoon bij een bepaalde specialist hebben staan waar je op een derde afspraak het zelf uit de kast kun pakken in een kamertje, eventueel met geliefden om je heen, op je eigen manier.
Je kiest er niet voor om geboren te worden; het lijkt me het meest humaan als we iemand die het echt wilt in deze keuze kunnen ondersteunen.
Maar we hebben als collectief nog wel wat mentale stappen te maken in de samenleving vrees ik. Leven wordt nog te vaak een soort verzonnen heilige waarde toebedeeld, iets dat we zonder uitzondering in stand moeten houden.
Reguleren, net zoals ze bij drugs zouden moeten doen. Doordat dergelijke producten niet legaal worden aangeboden gaan mensen de illegale markt op. Als overheid wil je dergelijke ‘markten’ voorzijn door zelf deze producten, onder controle en voorlichting, aan te bieden. Klinkt dat controversieel? Ja, alleen hopen dat dergelijke producten niet worden aangeboden door hoge straffen is naif en dom.
Ik denk dat mensen eerder voor de trein gaan liggen dan dat ze een illegaal circuit in duiken om aan zo’n middel te komen. Als je het legaliseert en via de overheid verkoopt blijf je het risico houden dat mensen beinvloed kunnen worden om zo’n middel te nemen (bijv verstandelijk gehandicapte van wie de verzorgers de zorg niet meer aankunnen, iemand in die in psychische crisis verkeert die misschien ook anders geholpen had kunnen worden, etc). Ik worstel met het idee dat ik zelf graag hierin vrije keuze zou willen hebben, maar we moeten ook de kwetsbaren in onze samenleving beschermen.
Belangrijkste is natuurlijk investeren in het GGZ en zelfmoordpreventie. Echter voor mensen die echt niet meer willen moet er een beter alternatief zijn dan wat nu beschikbaar is.
Ik vind dit toch wat anders nog dan drugs, en eerder vergelijkbaar met vuurwapens. Ik weet niet welk middel dit nou is, maar als het zo makkelijk werkt als het artikel laat lijken, dan is het ook makkelijk om als gif te gebruiken.
Je kunt niet 123 vinden wat de samenstelling is, enige wat ik zo kan zien is dat het een ‘bekend’ product is in de chemische industrie, waarschijnlijk ook ‘makkelijk’ te verkrijgen.
Edit: Hmm, sommige apps vinden de formatting die ik probeer te gebruiken niet zo leuk. Op de website is dit wel goed te lezen…
Het probleem is natuurlijk wel dat als je dit middel voor zelfdoding kunt gebruiken, je het ook in het eten/ drinken van anderen kunnen stoppen. Ik heb net nog wat verder gelezen, en ik kwam dit artikel tegen: nos.nl/l/2403322.
De exacte naam bekendmaken zou er volgens de organisatie toe kunnen leiden dat mensen grote hoeveelheden zouden aanschaffen en dat restanten worden weggegooid of blijven liggen. Dat zou een gevaar voor de gezondheid van anderen kunnen zijn.
Aan de andere kant, staat ook dit in het artikel.
Middel X is een conserveermiddel dat onder meer verkrijgbaar is bij chemische groothandels.
Dus ik ben bang dat als iemand hier kwaad mee wil ze het toch wel kunnen krijgen. Ik vraag mij af wat voor nut deze stof heeft dat het wel bij groothandels te krijgen is.
Dit soort dingen is precies waarom een begeleid levenseinde extreem belangrijk is. Als dat gebeurt via een traject waarbij wordt vastgesteld dat er echt sprake is van een uitzichtloze situatie en niet een opwelling.
Mensen die zo doortastend en wanhopig zijn om deze route te kiezen moeten ook in medische/psychische wijze worden bijgestaan.
Jesus, dan is het misschien humaner om naar de lokale dealer te gaan en een familieverpakking heroine te halen voor een overdosis? Dat middel X klinkt echt als een superkutte dood. Ik kan me niet voorstellen dat er geen betere middeltjes zijn.
Ik hoop dat mensen hierdoor naar mastodon gaan. Mastodon heeft nu ineens een echt voordeel tegenover Twitter.
Ook vraag ik mij af of /u/spez dit ook gaat doen met Reddit, door het praktisch sluiten van de api is de kans groot dat Reddit met dezelfde problemen te maken gaat krijgen.
Met de geruchten dat ze google niet betaalden en dat dat eind juni zou ophouden, lijkt het er wel op. Anders is heel toevallig. En dan zou denk ook wat beter gekeken worden wat redelijke limieten zijn in plaats van ze al 2 keer te wijzigen binnen een dag
De Tweede kamer wil het hoofdrailnet vanaf 2025 opnieuw toekennen aan de NS, zonder dat mogelijke concurrenten hier een bod op mogen doen. Er is nu een bodemprocedure gaande omdat dit niet helemaal de bedoeling blijkt te zijn.
Stiekem hoop ik dat de NS vanaf 2025 hierdoor zijn bestaansrecht verliest, helemaal door dit nieuws. De trein moet veel toegankelijker worden imo, ook voor mensen met minder inkomen. Of een andere partij dit wel kan bewerkstelligen, weet ik niet, maar de NS gaat hier in ieder geval niet voor zorgen.
Een echte commerciele partij die het spoor uitbaat in Nederland wordt nog een grotere ramp.
Het commercialiseren van een dienst die Nederland op grote schaal nodig heeft om files te beperken en milieudoelen te halen, kost nou eenmaal geld. Daar moet je niet een winstmodel van willen maken, dat moeten we samen financieren.
Jammer dit, de prijs voor de NS is inderdaad nu al best wel pittig als je hem regelmatig moet nemen. Dan wordt de auto weer financieel aantrekkelijker…
Echt helemaal fout dit. Je hebt nu al een dal-korting abonnement waarmee je buiten de spits 40% korting krijgt. €6 per maand geloof ik, dat haal je er echt super snel uit.
Straks wordt de spits duurder en verdwijnt dat abonnement ongetwijfeld, want ja buiten de spits is dan sowieso al goedkoper.
Als werkgevers je kaartje betalen dan heb je daar niets aan. Maar je hebt gelijk dat ze een kant op moeten werken, want met een dal abbo en een spits toeslag wordt het alleen maar onduidelijk
nieuws
Newest
This magazine is from a federated server and may be incomplete. Browse more on the original instance.