Ik heb een paar weken terug geprobeerd om 24 uur lang veganistisch te eten. Een dag geen vlees was niet echt het probleem, maar ei en melk vermijden was erg lastig. Alternatieven als havermelk vond ik erg lekker, maar toch had ik moeite om de hele dag vol te houden.
In plaats directe alternatieven te vinden op gerechten ben ik overgegaan naar andere gerechten. Ik vindt het ook heel moeilijk in een niet vega keuken om dan veganistische te eten.
Meh, ik wil best wat minderen maar veganist zit er echt niet in. Ik vind dat de oplossing vooral bij de bedrijven/overheden gezocht moet worden. Alleen grote centrale maatregelen kunnen de lasten verlichten.
Als ze geen reclame zouden maken e.d. dan zou ik je een punt geven maar dat is niet zo.
Bedrijven gaan niet zomaar veranderen en de mens gaat niet in een keer geen vlees meer eten. als je dat wil bespoedigen zijn er maatregelen nodig. Zeker in de crisis die we nu ervaren.
Nu hebben we het niet eens gehad over verkeer en de industrie want boeren zijn niet de enige 'daders'.
Veganist is voor veel mensen nog een stap te ver (omdat ze het moeilijk vinden, omdat ze het meteen perfect willen doen), maar als de meeste mensen flexitariër zouden worden, met minstens 1 dag per week vegatarisch (niet eens persé veganistisch) zou het al heel veel schelen. Als we mensen direct een hele grote ommezwaai opdringen, gaat het niet lukken. Kleine haalbare stapjes zijn voor de meesten makkelijker om de omslag te maken.
Inplaats voor anderen te spreken, doe het zelf anders eerst, of niet 🤷 . Als; de vermindering van de biodiversiteit, grootschalig water verbruik van de melk en vlees industrie, je iets boeit zijn er mogelijkheden om er minder aan mee te doen.
Geen vlees meer eten maakt inderdaad gewoon al een groot verschil. Ikzelf eet eigenlijk bijna geen vlees meer en probeer ook voor andere dingen veganistische alternatieven te kiezen. En dat is gewoon begonnen met een dag in de week geen vlees eten.
Ik merk wel dat het heel lastig is in restaurants, vaak zijn de vegetarische keuzes vrij duur voor wat je krijgt en is er erg weinig keuze. Laat staan dat ze ook nog veganistische opties aanbieden.
Helaas leert de geschiedenis ons dat zelfs als er grote hongersnoden zijn mensen hun eetpatroon bijna niet aanpassen.
De aardappel is met moeite geïntroduceerd in Europa, omdat mensen weigerde het te eten, ondanks dat er in de tijd dat de aardappel werd geïntroduceerd hongersnood n Europa was.
Natuurlijk was er toen ook nog wel stukje bijgeloof en religie wat daar een rol in speelde.
Maar als je ziet hoe mensens soms reageren als je voorstelt dat minder vlees eten ook optie is, zou je ook denken dat er een soort religieuze overtuiging achter zit.
Er zijn nog steeds heel veel indianenverhalen dat je alleen een warmtepomp (l/w) kan installeren als je een zeer goed geïsoleerd huis hebt, maar dat hoeft in principe helemaal niet. Zolang je afgifte maar op orde is.
Toen ik airco liet installeren (muur-units in woonkamer en werkkamer) wist ik dit ook niet. Mijn huis heeft goede isolatie wat inhoudt dat het in de zomers dagenlang 27+ graden in huis blijft als het even flink warm is geweest. Dat ze ook kunnen verwarmen kwam me vorig jaar wel goed uit en heeft meegeholpen het gasverbruik omlaag te brengen.
Minstens zo belangrijk tegen de hitte was overigens zonnewering. Zeker met een raam van 350x260cm aan de westkant.
Wij hebben vorig jaar van suneclipse van die screens met zuignappen voor aan de buitenkant aangeschaft. Dat scheelt zomers zo een graad of 4, en wat er aan warmte niet in komt hoeft er ook niet uit gehaald te worden
Klinkt interessant, hoe gemakkelijk is het monteren en demonteren? Het opplakken vergt wel wat precisie natuurlijk. Plus je moet goed bij de ramen kunnen.
Wij hebben die voor aan de buitenkant dus je moet inderdaad bij alle hoeken van het raam kunnen komen.
Monteren en demonteren is simpel: raam schoonmaken, zuignap nat maken en met een kapje op het raam plakken, screen er over een met de moer vastzetten. Demonteren is letterlijk het tegenovergestelde doen. Hoe preciezer je ze plakt, hoe netter het eruit ziet, maar doordat je vooraf de maten doorgeeft zit het vrijwel in de hoeken.
Zou het minimumloon loon flink opkrikken een optie zijn? Al krijg je dan natuurlijk dat lonen in het algemeen weer omhoog gaan, wat het effect weer teniet doet om ouderen aan te nemen.
Dat zijn het sowieso, het is idd puur de richting waarop de vloeistof stroomt. Een warmtepomp trekt of warmte uit de buitenlucht, of trekt warmte uit de binnenlucht ('airco')
Ik kan niet zeggen dat ik heel veel vertrouwen heb in het huidige kabinet, maar dit is in ieder geval weer een stap in de goede richting.
Ik blijf het bijzonder vinden dat de politiek zich in deze sector in allerlei bochten wringt en nog net geen rode loper uitrolt. Er zijn in het verleden veel sectoren geweest die het gewoon zelf mochten oplossen en in feite werden ingehaald door het tijdsgewricht en de omstandigheden die dat met zich meebracht. In de recente geschiedenis werd er toen door dezelfde partijen met een hele andere bril naar dat fenomeen gekeken.
Als je het artikel leest komt het over dat men gewoon niet zo erg happig is om het voor elkaar te krijgen. Er zijn excuses over het niet te snel willen doen, maar tegelijkertijd is er ook ruim een jaar niets bereikt.
In de laatste paragraaf wordt ook gesproken over dwangsommen, die worden niet ingezet omdat het zo bijzonder complex is. Ik heb eerder het gevoel van onwelwillendheid dan complexiteit.
Hmm, ik ben bang dat mensen hierdoor weer vaker met de auto gaan, waardoor we nog warmere zomers krijgen, enz. Misschien dat we toch een keer weer eens echt in het spoor moeten investeren, zodat we deze cirkel doorbreken
Dit valt niet op te lossen door investeringen. Materialen zetten uit wanneer ze heet worden. Het maakt niet uit hoeveel geld je daar tegenaan smijt, natuurwetten verander je niet zomaar.
Die zijn er zeker maar die materialen zijn extreem duur of niet geschikt om rails van te maken. De uitzettingscoëfficiënt van staal is al relatief laag als je het vergelijkt met andere materialen. Metalen met een lager uitzettingscoëfficiënt zoals wolfraam of invar zijn simpelweg veel te duur om te gebruiken voor treinrails, ze zouden alle treinritten dan 10x duurder moeten maken en daar zit helemaal niemand op te wachten.
Treinrails worden gemaakt van hoogwaardig staal en dat is op dit moment de beste optie. Totdat er een nieuw metaal of legering wordt ontdekt die minder krimpt en net zo goedkoop en slijtvast is als staal dan zullen we het ermee moeten doen.
Treinrails koelen is mogelijk, maar er zijn weinig praktische manieren om dat te doen die 1. betaalbaar zijn en 2. niet ontzettend slecht voor het milieu zijn. In sommige landen verven ze de rails wit om ze koel te houden, dat zou nog een mogelijkheid zijn.
Ik heb wel het idee dat ik veel minder blaadjesgerelateerde problemen heb gehad het laatste jaar. Als ProRail nou één seizoen per jaar oplost, is de zomer over 3 jaar opgelost.
Afgelopen jaar waren de dassenburchten nogal een probleem natuurlijk, maar ik weet niet of dat echt een lente dingetje is? Misschien dat de paddentrek wel problemen kan geven...
Zeker iets om over na te denken! Ik kan me voorstellen dat veel huishoudens accounts hebben bij diensten waar niet alle bewoners bij kunnen wanneer dit nodig is. Mocht je een wachtwoordmanager gebruiken, dan is het bij sommige diensten ook mogelijk een contactpersoon bij nood in te stellen. Dan is diegene niet afhankelijk van dat ene papiertje met het masterwachtwoord, zoals aangegeven in het artikel.
Precies. Bitwarden is daar één van. En je hoeft je ook geen zorgen te maken dat iemand ineens in je wachtwoorden kan. Bij Bitwarden gaat het als volgt:
Iemand vraagt toegang aan, daarna heb jij, als eigenaar, de mogelijkheid om binnen een bepaalde tijd (zelf in te stellen) het verzoek goed te keuren of af te wijzen. Doe je er niks mee, dan keur je het goed. Handig als je kassie 6 ligt.
De vertrouwde persoon krijgt vervolgens een linkje toegestuurd om zelf een nieuw wachtwoord in te stellen voor je vault.
nieuws
Oldest
This magazine is from a federated server and may be incomplete. Browse more on the original instance.